دوشنبه ؛ 26 شهريور 1403
08 آبان 1402 - 11:07

شکست چهارم | نگاهی به چرایی زمین گیر شدن اسرائیل در مرز غزه

از ماه گذشته که عملیات موفق نیروهای فلسطینی با نام طوفان الاقصی در استان‌های جنوبی اسرائیل آغاز شد، نتانیاهو و دیگر رهبران سیاسی و نظامی وعده نابودی فوری و سریع گروه مقاومت فلسطینی حماس را اعلام کردند، اما اکنون با گذشت بیش از 23 روز، هنوز صهیونیست‌ها نتوانسته‌اند اقدامی جهت مهار حماس انجام دهند و همزمان با بمباران وحشیانه نوار غزه، پاسخ موشکی و راکتی نیروهای مقاومت به شهرهای تل آویو، عسقلان و دیگر شهرک‌ها ادامه دارد.
کد خبر : 15387

پایگاه رهنما:

چهارمین تلاش نیروهای اشغالگر رژیم صهیونیستی برای نفوذ به  غزه ناکام ماند. تلاش‌ها برای نفوذ زمینی ارتش به نوار غزه در شامگاه جمعه برای چهارمین بار آغاز شد، اما پس از ساعاتی نیروهای ارتش اسرائیل در مجاور مرزهای غزه زمین گیر شدند. نیروهای قسام درگیری  زمینی خود با ارتش رژیم صهیونیستی را تائید کرده و افزوده‌اند که برخی تسلیحات و تجهیزات نظامی نیروهای اشغالگر را هدف راکت و حمله خمپاره‌ای قرار دادند.

برخی منابع کشته شدن حداقل  ۵ نظامی صهیونیستی را در شامگاه جمعه تائید کرده‌اند و منابع دیگری از آتش گرفتن تعدادی از تانک‌های رژیم صهیونیستی خبر داده‌اند. آن گونه که منابع میدانی گفته‌اند تلاش برای نفوذ زمینی به غزه از سه محور زمینی با پشتیبانی دریایی و هوایی نیروهای ارتش همراه بود، اما در نهایت این پیشروی نتوانست بیش از چند کیلومتر ادامه یابد و نظامیان در چند کیلومتری مرز غزه زمین گیر شدند.

شکست «شکست حماس»

این که پیشروی زمینی ارتش رژیم صهیونیستی در نوار غزه بار دیگر نیز با شکست مواجه شد و ناتمام ماند، بیش از هرچیز نشان دهنده شکست برنامه تل آویو برای نابودی حماس است. از ماه گذشته که عملیات موفق نیروهای فلسطینی با نام طوفان الاقصی در استان‌های جنوبی اسرائیل آغاز شد،  نتانیاهو و دیگر رهبران سیاسی و نظامی وعده نابودی فوری و سریع گروه مقاومت فلسطینی حماس را اعلام کردند، اما اکنون با گذشت بیش از 23 روز، هنوز صهیونیست‌ها نتوانسته‌اند اقدامی جهت مهار حماس انجام دهند و همزمان با بمباران وحشیانه نوار غزه، پاسخ موشکی و راکتی نیروهای مقاومت به شهرهای تل آویو، عسقلان و دیگر شهرک‌ها ادامه دارد. شب گذشته منابع عبری زبان اعلام کردند که موشک‌های قسام به ریشون لتسیون و بافنیه در جنوب تل آویو اصابت کرده و در روزهای گذشته نیز اصابت این موشک‌ها و راکت‌ها به شهرک‌های صهیونیستی ادامه داشته است. تداوم پرتاب موشک و راکت از نوار غزه به سمت مناطق اشغالی و شهرهای مهمی مانند تل آویو طی بیش از بیست روز گذشته نشان می‌دهد که صهیونیست‌ها در دستیابی به اهداف خود برای شکست و از بین بردن توان جنگی حماس ناموفق بوده‌اند.

عدم آمادگی برای ورود به غزه

در عین حال باید توجه داشت که چهار بار شکست ارتش رژیم صهیونیستی برای ورود زمینی به نوار غزه نشان دهنده آن است که ارتش رژیم صهیونیستی فاقد توانایی لازم و کافی برای جنگ زمینی در غزه است. تا پیش از آغاز عملیات نیروهای فلسطینی یا همان عملیات طوفان الاقصی، ارتش رژیم صهیونیستی درگیر تنش و اختلافات داخلی بود. برنامه نتانیاهو برای تغییرات قوانین قضایی منجر به دو دستگی و اختلاف میان نظامیان شده و نارضایتی در میان افسران ارتش در بالاترین سطح خود بوده است. نامه‌های متعدد و مختلف جدایی افسران ذخیره ارتش از انجام خدمت نظامی در اعتراض به نتانیاهو به حدود 15 هزار نفر می‌رسید و بخش زیادی از بدنه ارتش بویژه در نیروی هوایی مخالف برنامه های نتانیاهو بودند. بنابراین تا پیش از آغاز جنگ فعلی، ارتش رژیم صهیونیستی در یکی از بدترین شرایط داخلی خود بدلیل اختلافات داخلی قرار داشت و نظامیان و افسران ارتش رژیم صهیونیستی بخشی از بدنه معترضان و مخالفان در تظاهرات هفتگی را تشکیل می‌داند. لذا نارضایتی‌ها و اختلافات داخلی در بدنه ارتش رژیم صهیونیستی باعث شده تا نظامیان فاقد آمادگی لازم برای جنگ در غزه باشند و از طرف دیگر تلفات گسترده 1500 نفری صهیونیست‌ها که بیش از 300 نفر آنان نظامیان ارتش بودند، باعث شده تا ارتش رژیم صهیونیستی دچار سرخوردگی و ناامیدی باشد. در این وضعیت طبیعی است که ارتش رژیم صهیونیستی برای ورود زمینی به غزه فاقد آمادگی‌های لازم زرهی و روحی و روانی لازم است.

دو دستگی در تل آویو

از سوی دیگر در جامعه صهیونیستی نیز یک صدای هماهنگ و واحد درباره عملیات زمینی در غزه به گوش نمی‌رسد. در حال  حاضر حدود 300 صهیونیست در اسارت نیروهای حماس در نوار غزه هستند و خانواده‌ها و بستگان این اسرا بدلیل ترس از  به خطر افتادن جان اسرا و اقوام خود مخالف ورود زمینی به غزه هستند. تا کنون چند تظاهرات و اعتراض خیابانی در تل آویو و از جمله روبروی خانه نتانیاهو از سوی خانواده‌های معترض و مخالفان نتانیاهو برگزار شده و در همه این اعتراضات خانواده‌ها خواستار توقف جنگ برای نجات جان اسرا هستند. اما برخلاف خانواده‌های اسرا، فرماندهان ارتش رژیم صهیونیستی بر ورود زمینی و جنگ زرهی در غزه تاکید دارند و بمباران هوایی غزه را برای از بین بردن حماس ناکافی می‌دانند. لذا یک دو دستگی  و عدم انسجام داخلی در رژیم صهیونیستی برای جنگ زمینی در غزه به چشم می‌خورد و همین مسئله باعث شده تا ارتش نیز فاقد پشتیبانی و انسجام داخلی لازم برای پیشروی زمینی در غزه باشد.

منبع: تسنیم

ارسال نظرات